3 behandlar mig uruselt och nu byter jag leverantör – helt säkert denna gång

Kanske någon minns min senaste dust med 3 (Tre) gällande deras förmåga att knyta upp mig på ett nytt abonnemang trots att jag i princip inte ens hade diskuterat saken med dem. Det löste sig ju ganska bra då och jag var återigen en nöjd kund. Men nu är det fan nog.

Den 7 mars förbeställde jag HTC One X med ett Fast pris-abonnemang och 24 månaders bindningstid. 3 körde kampanj och jag hakade på. Men när telefonen började dyka upp i affärer på stan och jag fortfarande inte hört ett ljud så började jag ana oråd och tittade om jag var ensam. På 3:s Facebooksida och via deras Twitterkonto märkte jag att så inte var fallet. Fler var irriterade över det faktumet att de inte verkar ha planerat för en telefonrelease ett par dagar innan påsk, och inte satt tillräckligt stort fokus på att få ut telefonerna till  ivrigt väntande kunder.

Jag ringde därför till kundsupport och fick där meddelande om att den hade skickats och absolut senast skulle vara i min hand efter påskhelgen, dvs idag tisdag 10 april. När ingen telefon dykt upp kl 17 idag så ringde jag återigen supporten. Efter 13 minuter i telefonkö  förklarade jag att det hade ju varit enklare för mig att gå och köpa telefonen på stan, då hade jag haft den förra veckan. Killen i luren tittade efter lite i sina system och sade att telefonen ligger på uthämtningsstället. Med ett kolli-id skulle jag kunna hämta ut den. Eftersom jag inte fått något brev med uthämtningsinformation bad jag honom skicka kolli-id vilket kom efter en minut.När jag på Postens hemsida knappar in numret för att se om telefonen ligger på videobutiken eller på Ica blir jag lite chockad när jag ser att de har skickat telefonen till Dagslivs på Fridhemsplan! Efter att första vreden lagt sig förstår jag varför, antagligen därför att jag bodde i närheten för ca 5 år sedan och att min adress ligger kvar i deras system någonstans. Till saken hör dock att jag vid minst 4 tillfällen varit in i en fysisk butik på stan och bett dem ändra min adress, eftersom jag märkte att räkningar och annan information hamnade fel.

Jag har nu efter nya telefonköer pratat med kundsupport igen och jag sade som det var, att jag vill avbryta min beställning, avboka min abonnemangsbeställning och låta allt bero. Enligt killen jag pratade med ska det räcka med att låta telefonen ligga i 14 dagar så skickas den tillbaka och beställningen annulleras. Det lät ju för otroligt för att vara sant men  jag förklarade verkligen att jag inte vill höra sedan att jag sitter med ett abonnemang med 24 månaders bindningstid eller får betala någon straffavgift eller liknande. Jag fick dock garantier på att så inte var fallet, utan att alls skulle skickas tillbaka efter 14 dagar och att jag då har kvar min nuvarande abonnemangsfort (utan bindningtid) och är fri att göra vad jag vill efter detta.

Det jag kan säga är att 3 genom sitt otroligt klantiga agerande har tappat en kund som de haft en nära relation med i över 6 år.  Det första jag kommer att göra är att kolla vad andra leverantörer har att erbjuda. Man får ju faktiskt inte hur många chanser som helst.