Headweb utnyttjar SJ och vänder folkets nackdel till sin egen fördel

Snö och kyla känns som ett bra recept för ett lyckat trafikkaos i södra Sverige. Under dagen har det bloggats, twittrats för fullt och en som var snabb att vända det hela till sin fördel var Peter Alvarsson på Headweb, som erbjöd gratis film till alla drabbade.

headweb1

Som om inte det var nog imponerande, så var gränserna inte ens fasta. Till exempel så frågade @mariahagglof om det gällde även om man blev försenad 5/2 och 7/2, dvs för två veckor sedan och visst, inga problem! Ännu mer växte Headweb när de på begäran körde samma sak för våra vänner i väst. Medmänsklighet i alla ära, men i grund och botten imponerande marknadsföring som är ovärderlig och fantastiskt billig! ”Ni äger fett” som min 6-åring här hemma skulle säga.

Jag tror att de här senaste och kommande dagarna blir otroligt viktiga för Twitter i Sverige. Det behövs någonting extra för att få Twitter att slå igenom och eftersom vi inte drabbats av inbördeskrig, Tsunamis eller andra tragiska katastrofer av rang, så tror jag att kombinationen OS, Melodifestivalen och nu snökaoset kan bli de saker som gör att stora massan märker av mediets kraft som informationskälla. Den som tror något annat kan kolla in Twinglys Live-feed under nästa Melodifestvalsdeltävling.

Nåväl, om man koncentrerar sig på dagens stora fråga: inställda tåg, bussar och tunnelbanor så räckte det med ett kort besök på T-centralen för att inse hur många som faktiskt har slitit sitt hår de senaste dygnen. På något sätt så är det oacceptabelt att det ska gå så här långt men när det väl skett, så lider jag lite med SJ som inte har haft resurser att ens informera på ett vettigt sätt. Christian Bolstad skriver om @SJ_AB:s sista tweet för veckan och jag kan inte annat än att hålla med om att en helg som denna måste man ha bättre beredskap. För drabbade twittrare måste den glada helghälsningen kännas som en ren käftsmäll och ett ”Fuck you, vi låtsar att vi bryr oss”, speciellt som att både www.sj.se och banverket.se klappade ihop totalt.

Avslutningsvis så vill jag dock säga att jag tror att en aktiv kundtjänst via Twitter varken hade gjort till eller från idag. Det hade definitivt kunnat användas som en kompletterande informationskanal, men med tanke på mängden drabbade hade nog risken varit att inboxen hade svämmats över av frågor och klagomål vilka inte hade hunnit besvaras, och i sin tur antagligen lett till ännu mer frustration av slaget ”varför svarar ni inte när ni finns där?”

Jag hoppas SJ och SL fått sig lite tankeställare om beredskap. Om det här är läget efter två dygns kyla och ett par decimeter snö så undrar jag hur infrastrukturen skulle fungera vid allvarligare tillbud. Det är en jäkla tur kan jag säga, att vi inte har inbördeskrig i det här landet.

  • Göran

    Har mycket dålig erfarenhet av Headwebs s k kundtjänst. Har en LG smart TV med Headweb app och loggade in och köpte en streaming film. När den efter flera försök inte startade kontaktade jag både Headweb och LG som skyller på varandra. Man bekräftar att appen inte fungerar för betalfilmer ännu, men man har inte lagt in en varning om detta. Headweb svarar inte på tilltal och vägrar betala tillbaka avgiften för filmen som inte gick att streama.
    Varning för att köpa filmer på LG alltså!!
    /GUV